tel. 511 074 393 Milanówek
Home    Prawie blog:   Follow the art    Okres Biały    Brry Art Photography    Zwierzaki z Kazimierzowskiej   Camera Obscura    Portfolio:   Plener - studio    Koncerty    Przedmioty   Facebook    English

Projekt Camera Bardzo Obscura

Od dawna chciałem to zrobić, odtworzyć najstarszy aparat fotograficzny na świecie. Jednak zawsze coś stało na drodze, w życiu na wszystko przychodzi właściwy czas, nieoczekiwanie dostaliśmy kilkanaście starych palet, po starannym wyciągnięciu zardzewiałych gwoździ z użyciem niezawodnego młotka 4kg, palety zamieniły się w pełno wartościowy materiał konstrukcyjny. Równocześnie Stowarzyszenie Parabuch, organizując doroczne spotkania ze sztuką, na polanie pod dworkiem Chełmońskiego, zajęcia plastyczne uzupełniło o warsztaty wprowadzające do fotografii.

Jest materiał, idea, miejsce, trzeba się brać do roboty. Założenia podstawowe, do camery obscura będzie można wejść, musi być duża, jednak musi też się zmieścić w samochodzie osobowym, łatwa w montażu tania w transporcie.

Działanie Camery Obscura opiera się na wykorzystaniu trochę tajemniczego dla mnie zjawiska fizycznego, bowiem wychodzi na to że światło lub raczej to "Coś" co nazywamy potocznie światłem transportuje materię.
Więc jeżeli zbudujemy obiekt przestrzenny, światłoszczelny, wytniemy w tym obiekcie na jednej ze ścianek mały otwór, średnica otworu jest ściśle powiązana z wewnętrznymi wymiarami obiektu, można ją wyliczyć matematycznie lub dobrać metodą prób i błędów, jak wszyscy wiedzą szybciej błądzę niż liczę więc przy moim "obiekcie" i odległości 260 cm pomiędzy ścianką z otworem a ścianką z ekranem wywierciłem otwór o średnicy 30mm, wychodzę do camery a ona już działa, obraz lekko zamazany bardzo miękki, najlepszą ostrość uzyskałem przy średnicy otworu 12mm, ponieważ "Obiekt" nie był idealnie światłoszczelny, poniżej średnicy 12mm obraz wyraźnie słabł, i dalsze zmniejszania otworu straciło sens. W każdym razie, na przeciwległej ścianie do otworka, pojawia się obraz, przyniesiony przez światło z zewnątrz, żeby było śmieszniej obraz zawsze będzie do góry nogami.

Zdobycie tanio i w krótkim czasie papieru fotograficznego o wymiarze 220 cm na 230 cm okazało się nie możliwe, z drugiej strony, odpadło budowanie monstrualnej ciemni do wywołania materiału, idąc pragmatycznie, przez problem na skróty, działanie camery zostało udokumentowane aparatem lustrzanym, Kamera w kamerze, rozwiązanie mało eleganckie ale proste i skuteczne, wystarczyło wewnątrz camery postawić aparat na statywie. Iso 1600, czas 6 sekundy, ostrość ustawiona ręcznie.


Konstrukcja, szkieletowa ze starych palet.


Pierwsze zdjęcie testowe, jak widać tło nie jest jednolite, powinno być białe i dobrze naciągnięte.


Drugie zdjęcie, poprawiona ostrość, po zmniejszeniu otworu do około 15 mm średnicy


Jedziemy do Adamowizny na Polanę Chełmońskiego, ciężarówka ledwo dyszy


Gosia wykłada od wewnątrz papierem,


Camera w miarę uszczelniona, podwójna czarna folia


"Obiektyw" wycięty z puszki od piwa


Zestaw zapasowych obiektywów, zrobionych z kartonu, blachy


Obiektyw od wewnątrz


Pierwsze zdjęcie Dworek Chełmońskiego, jak widać w miejscu w którym zabrakło wykładziny wewnętrznej z kartonu podwójna czarna folia doskonale przepuszcza światło


Tydzień później, poprawione uszczelnienie, zdjęcie robione za późno, ok godziny 15, z prawej strony polana tonie w mroku.


Autor camery, czyli ja